Feedback Survey Analyses
Feedback in XXX
De opleiding wil zicht krijgen op de manier waarop feedback binnen de opleiding georganiseerd wordt. Via een vragenlijst konden lesgevers aangeven op welke manier feedback binnen hun vakken vorm krijgt. We focussen ons voornamelijk op de feedback die doorheen het semester aan studenten gegeven wordt.
Hieronder zijn de geaggregeerde resultaten terug te vinden. Door alle input van lesgevers te bundelen, brengen we de huidige situatie in de opleiding in kaart en kan gezocht worden naar opportuniteiten om feedback te optimaliseren.
Door te zweven (hoveren) boven de balken, krijgt u de onderliggende resultaten te zien. Onder de grafieken, zijn de individuele toelichtingen van de lesgever per vak terug te vinden.
Courses
Number of Courses
Courses in data
Missing Courses
Feedback
Welke vormen van feedback pas je toe in dit vak doorheen het semester?
Feedback is de motor van het leerproces bij studenten. De term feedback wordt echter vaak in de enge zin geïnterpreteerd door zowel studenten als lesgevers. Feedback, volgens de UGent definitie, wordt breder ingevuld en is onlosmakelijk verbonden met feed-up en feedforward.
- Feed-up betekent dat de leerdoelen van de taak/opdracht vooraf gëexpliciteerd worden zodat de studenten weten wat het doel is en zich daarnaar kunnen richten.
- Feedforward focust op positief en gewenst gedrag in de toekomst. Er wordt niet ingegaan op wat fout is gelopen, maar de student krijgt concrete ideeën over hoe deze succesvoller kan zijn in de toekomst. We verwachten dat studenten de feedback meenemen naar een volgende (gelijkaardige) taak/opdracht of naar gewenst gedrag.
- Feedback geeft studenten informatie over hoe ze presteren op gebied van een bepaalde taak/opdracht, de vorderingen in hun leerproces of over vertoond (leer)gedrag. Die input kunnen ze krijgen van zichzelf of van andere, namelijk een lesgever, een medestudent, een boek, ... .
Feedup (Verduidelijking door de lesgever)
Feedback (Verduidelijking door de lesgever)
Feedforward (Verduidelijking door de lesgever)
Timing: wanneer wordt deze feedback gegeven?
Een gedegen ondersteuning bij het leerproces voorziet daarnaast ook in tussentijdse feedback. Dankzij tussentijdse informatie krijgen studenten meer inzicht in de doelstellingen van de taak, kunnen ze sneller bijsturen en een hoger niveau bereiken. Hieronder vindt u terug welke vormen van feedback doorheen het semester gegeven worden.
Who: wie geeft feedback?
How
Algemene feedback
Tools
Action Student
Soms krijg je als lesgever de indruk je veel feedback geeft maar dat studenten weinig doen met jouw feedback. Zie de feedbackwijzer om te zien hoe je studenten kan activeren om een actieve rol op te nemen mbt feedback.