Feedback Survey Analyses

Select JSON file containing the courses in the programme
Select TSV file containing survey data

Courses

Number of Courses

Courses in data

Missing Courses

Feedback

Welke vormen van feedback pas je toe in dit vak doorheen het semester?

Feedback is de motor van het leerproces bij studenten. De term feedback wordt echter vaak in de enge zin geïnterpreteerd door zowel studenten als lesgevers. Feedback, volgens de UGent definitie, wordt breder ingevuld en is onlosmakelijk verbonden met feed-up en feedforward.

  • Feed-up betekent dat de leerdoelen van de taak/opdracht vooraf gëexpliciteerd worden zodat de studenten weten wat het doel is en zich daarnaar kunnen richten.
  • Feedforward focust op positief en gewenst gedrag in de toekomst. Er wordt niet ingegaan op wat fout is gelopen, maar de student krijgt concrete ideeën over hoe deze succesvoller kan zijn in de toekomst. We verwachten dat studenten de feedback meenemen naar een volgende (gelijkaardige) taak/opdracht of naar gewenst gedrag.
  • Feedback geeft studenten informatie over hoe ze presteren op gebied van een bepaalde taak/opdracht, de vorderingen in hun leerproces of over vertoond (leer)gedrag. Die input kunnen ze krijgen van zichzelf of van andere, namelijk een lesgever, een medestudent, een boek, ... .
Hieronder vindt u terug welke vormen van feedback voorkomen in de opleiding.
Feedup (Verduidelijking door de lesgever)
Feedback (Verduidelijking door de lesgever)
Feedforward (Verduidelijking door de lesgever)
Timing: wanneer wordt deze feedback gegeven?
Elke student heeft recht (art. 60 OER) op feedback en inzage van het examen. Dit noemen we finale feedback.
Een gedegen ondersteuning bij het leerproces voorziet daarnaast ook in tussentijdse feedback. Dankzij tussentijdse informatie krijgen studenten meer inzicht in de doelstellingen van de taak, kunnen ze sneller bijsturen en een hoger niveau bereiken. Hieronder vindt u terug welke vormen van feedback doorheen het semester gegeven worden.
Who: wie geeft feedback?
De lesgever/assistent kan feedback geven, maar het kan ook anders. Bij self- of peerfeedback worden de sterktes en zwaktes van studenten zichtbaar gemaakt. Studenten leren kritisch te kijken naar de kwaliteit van het werk en het gestelde gedrag. In onderstaande grafieken wordt eerst de verdeling “wie geeft feedback” per werkvorm weergegeven. Daaronder vind u terug welke werkvormen er gebruikt worden per ‘feedback-gever’.
How
Feedback kan op verschillende manieren georganiseerd worden. Hieronder vindt u terug wat de verhouding individueel/in groep vs collectief, mondeling/audio vs schriftelijk en tussentijds vs finaal is. Ook geautomatiseerde feedback werd in kaart gebracht.
Algemene feedback
Feedback is ruimer dan een 1-op-1 terugkoppeling met een student. Er zijn verschillende manieren mogelijk om (a)synchroon algemene feedback aan een groep studenten te geven. Hieronder vindt u terug op welke manier algemene feedback gegeven wordt in de opleiding per vak/werkvorm.
Tools
Er zijn heel wat tools voor handen waarmee feedback kan gegeven worden. Hieronder vindt u een overzicht van de tools die in de opleiding gebruikt worden.

Action Student

Verwacht jij acties van de studenten mbt de feedback (FU-FF-FF) die ze krijgen?
Soms krijg je als lesgever de indruk je veel feedback geeft maar dat studenten weinig doen met jouw feedback. Zie de feedbackwijzer om te zien hoe je studenten kan activeren om een actieve rol op te nemen mbt feedback.

General Feedback